Ofte stillede spørgsmål
Ofte stillede spørgsmål
Aconto betyder at du betaler forud for enter en måned eller for et kvartal.
Energidrift har acontobetaling, præcis som de fleste andre el-leverandører.
Forudbetalingen beregnes ud fra dit estimeret forbrug for den given periode. I langt de fleste tilfælde får vi overført det estimerede forbrug fra Energinet (er baseret på et tidligere faktisk forbrug på adressen). Får vi ikke det estimerede forbrug overført, spørger vi typisk kunden selv eller estimere ud fra boligens størrelse og antal værelser på BBR, samt om der er registeret el-varme på adressen.
På regning nr. 2(Kvartalsafregning) eller 3(månedsafregning) modregner vi selvfølgelig dit faktisk forbrug, så du hele tiden betaler præcis det du bruger i strøm. Hverken mere eller mindre.
Hvis dit estimerede forbrug er sat enten meget for højt eller lavt, så skriver du blot til kundeservice@energidrift.dk eller ringe på 44454434 og fortæller os hvad du mener det estimerede forbrug ca skal være. Vi forbeholder os ret til at beslutte det estimerede forbrug, hvis det foreslåede estimerede forbrug ikke er realistisk.
I langt de fleste tilfælde får vi overført det estimerede forbrug fra Energinet (er baseret på et tidligere faktisk forbrug på adressen). Får vi ikke det estimerede forbrug overført, spørger vi typisk kunden selv eller estimere ud fra boligens størrelse og antal værelser på BBR, samt om der er registeret el-varme på adressen.
Det er et lovmæssigt krav at vi skal benytte CPR- eller CVR-nummer for leverandør- eller adresseskift
Elpris.dk er statens el-pris sammeligningsside.
Elpris.dk kan give et estimat på hvad det koster for en 6 måneders periode, under nogle helt specifikke forudsætninger:
- Man skal indtaste et så præcist årligt kWh forbrug som overhovedet muligt, samt korrekt postnummer
- I nogle tilfælde skal man også vælge Net-selskab (man kan se HER hvilket Net-selskab man har)
- Det er vigtigt at skelne imellem om det er et:
- Fastpris,
- Variabelpris
- Introduktionspris produkt
- Hvilke særlige betingelser der knytter sig til produktet
- El-prisen er den samme alle dage og hver time i disse 6 måneder
- Variabelt skifter hver time
- Fastpris skifter ofte hvert kvartal
- El-prisen er opdateret for alle el-selskaber
- Meget ofte er priserne IKKE opdateret hos en del el-selskaber
- Offentlige afgifter er opdateret i henhold til lovgivningen
- El-afgiften er pt IKKE opdateret og derfor forkert
- Transport og andre tariffer er fuldt opdateret for alle Net-selskaber (dem som ejer el-målere og el-kabler i vejen)
- En del Netselskaber har ikke opdateret alle deres priser og enkelte har slet ingen priser
Med udgangspunkt i overstående, er det derfor vigtigt at man ikke tror at man indgår en aftale, baseret på den pris som Elpris.dk viser en.
Sagt på en anden måde: Elpris.dk laver IKKE et tilbud, men er blot en guideline.
Det vil altid være priser og betingelserne på Energidrifts side der er de gældende.
Vi får ofte mange henvendelser ifm fakturaudsendelse omkring d. 20-25 i måneden og derfor kan der godt være ventetid på svar på både mail og i telefonkøen i disse dag.
Vi mander særligt op i vores kundeservice i disse dage og gør os umange med at få ringet tilbage samme dag hvis man ikke kommer igennem på telefonen, samt forsøger at få svaret på mails inden for 48 timer i hverdagene.
Et godt råd kan være at ringe om eftermiddagen, hvor der typisk er mindre pres på kundeservice telefonen
- El-priserne svinger meget for tiden og er steget utroligt meget i løbet af 2022. Du kan ikke nødvendighvis sammenligne en kWh pris i forrige kvartal med en kWh pris i nuværende kvartal
- Er dit estimeret forbrug nogenlunde korrekt? Hvis det er sat noget højere end dit faktiske forbrug, så kan først regning godt være for høj. Ring på 44454434 eller skrive til kundeservice@energidrift.dk for at få det rettet til.
- Hvis du har været tilmeldt et midlertigt tilbud og det er sluttet eller er du blevet afvist, så kan regningen godt være højere end man forventede
- Er du skiftet fra Variabel pris til fastpris eller omvendt, så kan din regning godt ændre sig
- Er dit reelle strømforbrug steget meget, så er det vigtigt at få undersøgt om du har en defekt vandvarmer, varmepumpe, en kraftig lampe der står tændt døgnet rundt (fx på loft eller gårdsplads)
Mest stillede spørgsmål vedr. regning:
Spørgsmål:
Min kWh-pris stemmer ikke overens med den pris jeg oprindeligt tilmeldte mig til?
Svar:
Vores fastpris opdateres i starten af hvert kvartal, hvor den fastsættes for de næste 3 måneder. Så når du har været hos os i 3 måneder eller mere, er prisen med stor sandsynlighed justeret.
Hvis du er kvartalsafregnet og din faktureringsperiode ikke følger kvartalerne, men går ind over kvartalskifte, kan din kWh-pris være sammensat af kWh-prisen fra 2 kvartaler og derfor være et beregnet gennemsnit.
Spørgsmål:
Jeg har betalt mere/mindre end I skriver jeg har betalt under ‘Faktisk forbrug’
Svar:
Vi får først verificerede forbrugstal ind midt i måneden efter måneden med det faktiske forbrug, så derfor er opgørelsen over faktisk forbrug, forskudt med 1-2 måned(er) og vil derfor nødvendigvis ikke dække præcis samme periode, som du tidligere har betalt Aconto for og derfor kan beløbet ikke sammenlignes, uden også at kontrollere perioden for selve opgørelsen (står i øverste ifm opgjort forbrug)
Spørgsmål:
På min BetalingsService står der at jeg skal betale for en periode jeg allerede har betalt for?
Svar:
Datoerne på BetalingService dækker for både opgjort periode og for Aconto periode.
Fx:Opgjort periode: 1/5-1/7, Aconto periode: 1/9-1/12 = BetalingsService Periode: 1/5-1/12
Hvis du har yderligere spørgsmål til din elregning, sidder vores kundeservice altid klar til at hjælpe dig. Du kan ringe til os i åbningstiden på 44 45 44 34 eller skrive til os på kundeservice@energidrift.dk
Når du skifter el-leverandør, så ender du ofte i en situation, hvor du får en regning fra din gamle el-leverandør og en fra den nye og disse kan sagtens, rent datomæssigt, overlappe hinanden.
Det er vigtigt at betale begge regninger og så afvente en slutopgørelse fra den gamle el-leverandør (typisk 6-8 uger) for en evt. tilbagebetaling.
Hvis du ikke betaler begge, risikere du at ende med berettigede rykkere og en evt inkasso sag, som kan blive meget dyrt for dig.
Hvis det er svært for dig at betale evt. begge regninger og du er kvartalsafregnet, så bed evt. om at blive at månedsafregnet i en periode.
- Hvis du kan se betalingen på din betalingsoversigt, så skal du ikke betale via indbetalingskortet.
- Hvis betalingen ikke fremgår af din betalingsoversigt, så skal du betale via indbetalingskortet
- Hvis du afviser betaling eller der ikke er penge nok på den tilmeldte konto, så skal du betale via indbetalingskortet
- Hvis betalingen står i din Mobilpay app, så skal du ikke betale via indbetalingskortet.
- Hvis betalingen ikke fremgår i din mobilpay appt, så skal du betale via indbetalingskortet
- Hvis du afviser betaling eller der ikke er penge nok på den tilmeldte konto/kort, så skal du betale via indbetalingskortet
Fastpris er godt for dig, der gerne vil have tryghed for uventede prisstigninger. Vi justere prisen hvert i starten af hvert kvartal og du kan altid følge med her på siden hvad prisen er
Variabel pris er for dig der altid vil have den aktuelt billigste pris. Prisen opgøres pr. dag og kan variere meget.
Kort opsummeret:
Fastpris: Energidrft tager risikoen for varierende pris
Variabel pris: Du tager selv risikoen for varierende pris
Vi opdaterer vores fastpris på vores forside og justere den i starten af hvert kvartal d. 1/1, 1/4, 1/7 og 1/10.
Vi opdaterer vores fastpris på vores forside og justere den i starten af hvert kvartal d. 1/1, 1/4, 1/7 og 1/10.
Nej, for at tilmelde sig skal man altid benytte CPR-nummer. Det er derfor ikke muligt for andre end dig selv at tilmelde dig hverken hos Energidrift A/S eller anden leverandør.
Vælger du Energidrift A/S vil du altid få leveret grøn strøm til din bolig og/eller virksomhed. Strømmen i din stikkontakt er, som den plejer at være. Forskellen er, at vi garanterer dig, at dit årlige elforbrug bliver dækket af grøn klimavenlig strøm produceret af danske vindmøller eller Svenske/Norske vandkraftværker.
- Nybyg, privat: 3000 kWh/år
- Kolonihavehus: 900kWh/år
- Byggeplads, Erhverv: Individuelt
- Elbil ladestander: Individuelt
- Midlertidig arrangementer: Individuelt
- Bestil ny måler hos dit Netselskab (Kan findes ved søgning her: Link)
- Når brev/mail modtages fra Netselskab:
- Tilmeld dig til el-leverandør her: Link
- El-leverandør giver automatisk besked til Netselskab om at nu er el-leverandør valgt
- Når tilmeldt hos el-selskab (modtaget: ‘Leveringsberæftigelse’)
- Giv besked til el-installatør om at el-leverandør er valgt pr. xx dato.
- El-installatør giver besked til Netselskab at ‘Måler er klar til installation’, Netselskab verificere at el-leverandør er valgt og sender måler til el-installatør
- El-installatør opsætter fysisk måler
- Det skal forventes at punkt 3-5 tager minimum 14 dage
Du kan søge om at få reduceret din elafgift hos Energidrift,
Hvis du opfylder følgende krav:
- Tjek om du ikke allerede får reduceret elafgift på din elregning.
- Den primære varmekilde i din bolig er el, jordvarme eller varmepumpe.
- Din bolig er registreret i Bygnings- og Boligregistreret (BBR) med el som hovedvarmekilde. Du kan tjekke din bolig i BBR her.
Hvis din bolig opfylder de ovenstående krav, kan du søge om reduceret elafgift.
Vi guider dig her:
- Udfyld vores ansøgningsskema
- Kommunen skal bekræfte at din bolig opfylder kravene og oplyse dato for ændring af opvarmningskilde til elektricitet. Undersøg på din kommunes hjemmeside hvordan deres procedure er.
- Når skemaet er godkendt af kommunen, skal du sende det til os på kundeservice@energidrift.dk
Elvarmereduktionen træder i kraft hurtigst muligt, når det er registreret i vores system.
Vær opmærksom på at reducering af el-afgiften først træder i kraft ved et årligt forbrug på over 4000KWh.
Du vil få reduceret elafgift med virkning fra den dato, som kommunen har oplyst.
For helårsboliger maksimalt 3 år tilbage i tid, mens sommerhuse gælder fra d. 1. februar 2019 i henhold til finansloven for 2019
Vi sender dig en bekræftelse, så snart vi har oprettet dig i vores system. Når vi begynder at levere din strøm, modtager du en endelig bekræftelsesmail, som oftest tager det op til maks 2 dage. Hvis du har oprettet dig for mere end 2 dage siden og endnu ikke har modtaget nogen opdatering, bedes du venligst kontakte vores kundeservice på Kundeservice@energidrift.dk, så undersøger vi sagen.
Det tager kun 2 minutter at tilmelde sig strøm hos Energidrift. Få strøm fra Energidrift i dag: Bestil nu – Energidrift
Når strømmen har været afbrudt, kræver vi et depositum svarende til 3 måneders forventet forbrug.
For at komme videre, bedes du sende en e-mail til kundeservice@energidrift.dk med din adresse og den ønskede dato for genoprettelse af strømmen. Vores team vil herefter udregne depositummet for dig.
Du kan tilgå “Min Side” via følgende link: https://energidrift.min-forsyning.dk/login. Alternativt kan du finde adgang til “Min Side” øverst i højre hjørne af vores hjemmeside.
Du kan beregne din kWh-pris og finde el-planer på vores hjemmeside. Vi tilbyder to typer planer: En fast kvartalspris og en variabel pris, hvor begge muligheder inkluderer grøn energi. Du kan også sammenligne priser og vælge baseret på din region. Besøg https://energidrift.dk for flere detaljer.
Når du køber strøm hos Energidrift, betaler du udover strømprisen også en række gebyrer og afgifter, herunder transportgebyrer til netselskabet, afgifter til staten (som elafgift og moms), og eventuelt et abonnement til Energidrift for administration. For mere præcise detaljer om disse omkostninger kan du se det under: https://energidrift.dk/bestil-nu/?hvorfra=Privat
Ja, det kan man. Vi tilbyder enten kvartal eller månedlig fakturering.
Nej, vi opsiger den for dig. Du skal derfor ikke foretage dig noget udover at holde øje med at du modtager din slutopgørelse med eventuelt tilgodehavende.
Den står i mailen med dit kundenummer. Alternativt kan du bruge funktionen “glemt kodeord” og lave en ny kode derfra.
Du kan se dit forbrug via: https://energidrift.min-forsyning.dk/login
Aftalen er helt efter dit ønske, men det er vigtigt at du i tilmelding vælger “leverandørskift”. Så opsiger vi automatisk din nuværende aftale.
Ja, den kan altid ændres via https://energidrift.min-forsyning.dk/login
Skulle du have nogen spørgsmål?
Du kan kontakte os alle hverdage, enten på mail kundeservice@energidrift.dk eller på telefon 44 45 44 34
Åbningstider:
Mandag – Torsdag fra kl. 10.00 – 15.00
Fredag fra kl. 10.00 – 14.00
Hvis du ønsker at bliver ringet op uden for telefontiden, skal du blot udfylde kontaktformularen herunder og du vil blive kontaktet hurtigst muligt.
Skulle du have nogen spørgsmål?
Du kan kontakte os alle hverdage, enten på mail kundeservice@energidrift.dk eller på telefon 44 45 44 34
Åbningstider: alle dage fra kl. 10.00-15.00
Telefontider: alle dage fra kl. 10.00 – 13.00
Kundeservice holder lukket Fredag d.10/05
Hvis du ønsker at bliver ringet op uden for telefontiden, skal du blot udfylde kontaktformularen herunder og du vil blive kontaktet hurtigst muligt.